I juni 2024 invigdes samlingsutställningen I Follow the Sun på konstmuseet Artipelag. Utställningen utforskar solrosens betydelse i konsten från 1889 till idag och inkluderar verk av bland andra Ai Weiwei och Carl Larsson. Alla konstverk har en koppling till blomman, som är känd för att följa solen från morgon till kväll. Sweets uppdrag var att marknadsföra utställningen på ett slagkraftigt och kostnadseffektivt sätt.
Artipelag är en stiftelse som i regel lägger begränsade resurser på marknadsföring. Majoriteten av mediabudgeten var redan satt, men det fanns 10 000 kr kvar på posten ”övrigt”. Vi var tvungna att tänka kreativt och anpassa idén utifrån de begränsade medlen vi hade.
För ett konstmuseum är det nästan en självklarhet att synas på Stockholms ikoniska kulturtavlor. Vårt mål var att utnyttja dessa reklamytor på ett sätt som stod ut. Och det gjorde vi, bokstavligt talat. Vi skapade en utomhuskampanj inspirerad av solrosens beteende, det vill säga att följa solen. Kampanjen lanserades mitt i sommarstockholm på Gustav Adolfs torg för maximal exponering.
Vi fräste ut en solros i metall och placerade den så att den stack ut i 90 graders vinkel från kulturtavlans övre kant. Själva metallblomman syntes knappt från gatan, men den skapade en distinkt skugga som vandrade över den gula bakgrunden i takt med solen. På den intilliggande kulturtavlan uppmanades förbipasserande att besöka Artipelag och I Follow the Sun.
För att säkerställa att skuggan skulle röra sig exakt som vi ville genomförde vi en solstudie. Utifrån studiens resultat utformade vi solrosen och fastställde dess exakta placering och vinkel. Teamet på Sweet stod för designen och lät blomman fräsas ut i metall för att få till de knivskarpa konturerna.
Inga specifika mätningar genomfördes, men kampanjen fick stor uppmärksamhet i flera medier både i Sverige och internationellt. Intresset var så stort att kampanjen fick sitta uppe en månad längre än planerat, vilket gav både stockholmare och turister chansen att följa solrosens vandring och samtidigt upptäcka utställningen på Artipelag.
Mad Over Marketing
Ads of the World
Good Ads Matter
KLIMP
Adaddictth
Nowy Marketing
Ads of the World